24. 6. 2014

Žihľava dvojdomá (Urtica dioica)

Žihľava (pŕhľava) dvojdomá - Urtica dioica (kopřiva). Každý rok sa teším na žihľavovú sezónu. Neviem prečo, ale mám pre túto užitočnú liečivú burinu veľkú slabosť. Zvláštnu špecifickú vôňu pokosenej žihľavy mám veľmi rada už od malička. Chodila som ju zbierať so starkou a neskôr keď som podrástla, tak som chodila aj sama alebo s ostatnými deťmi z našej ulice. Ako deti sme ju zbierali a nosili domov povinne a vo veľkom. Bola to vtedy, medzi nami deťmi, dosť neobľúbená činnosť, lebo vždy sme boli všetci poriadne "dopŕhlený" :). Predstavte si tlupu detí, vyzrojených malými zahnutými kosákmi, pod pazuchou vrece s rukavicami previazané motúzom a takto vyzbrojený sme brázdili poľné cety okolo nášho chotára a hľadali žihľavu. Častokrát sme mali vrecia tak napchaté žihľavou, že sme ich nevládali ani odniesť a tak sme ich celou cestou domov ťahali za sebou :). Pri niektorých spomienkach ma ešte aj dnes oblieva studený pot a ďakujem pánu Bohu, že sme sa všetci bez väčšej ujmy na zdraví dožili dospelosti :).Veru neviem, či by som si v dnešnej dobe trúfla pustiť svoje deti alebo vnúčatá na takéto potulky po poľných cestách okolo našej dediny... Doma sa potom žihľava posekala na drobno, zaparila vriacou vodou, zmiešala s kukuričným a obilným šrotom a kŕmili sa tým malé húsatká a káčatká. Zvyšok žihľavy sa dal usušiť, aby bolo čím kŕmiť hydinu aj neskôr v lete, keď už žihľava rástla pomenej. Častokrát sme museli ísť pešo za žihľavou aj niekoľko kilometrov za dedinu, pretože dedinské jarky a medze boli už vykosené šikovnejšími susedmi. V každom dome vtedy džavotali na dvore husy a kačky a žihľava bola obľúbené lacné krmivo. Mám na tie časy krásne spomienky...



Zbieram iba mladé, nízke žihľavové výhonky a to iba na jar (alebo potom znova na jeseň), kým žihľava ešte nekvitne. Pri zbere žihľavy odporúčam používať rukavice! Na varenie jedla a na čaj z čerstvých lístkov používam iba vrchné 4 lístky, ostatné pekné mladé listy dám sušiť na zimu. Okrem čaju si z nej robievam polievku, omáčku (prívarok), pesto na cestoviny, žihľavové maslo aj žihľavové halušky.

Upozornenie: Žihľava (rovnako ako všetky liečivé byliny) by sa nemala konzumovať vo veľkých množstvách a veľmi často. Zvlášť opatrní by mali byť chronicky chorí a starší ľudia, malé deti a tehotné ženy.
Viac sa o tejte liečivej rastline môžete dočítať napríklad TU alebo TU.

Môj tip: Ak máte vlastnú záhradu, vyčleňte si nejaký odľahlý kút, ktorý netreba pravidelne kosiť a kde vám nebude vadiť trochu buriny a môžete mať svoju vlastnú žihľavovú plantáž. Ja mám v úžitkovej časti záhrady niekoľko takýchto kútov, kde okrem žihľavy "pestujem" aj iné "divo" rastúce byliny. 

*** 



***



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž